Data Storytelling

Deze blog gaat over een LinkedIn Course die ik heb gevolgd over Data Storytelling. Ik heb alle zaken die ik ervan heb opgenomen onderstaand samengevat voor mezelf en ook voor jullie moest je een “quick glimp” over het onderwerp willen ;).

 

Enjoy!

 

Data storytelling is het principe om een verhaal te bouwen rondt de data die je wil uitleggen en visualiseren.
Dit is een zeer krachtige en boeiende manier om iets saai zeer interessant te maken.

  • Story structures – De KWYs
    • Deze afkorting rijmt met ‘WHY’ en daar draait het allemaal rondt
      • KWYRWTS: Know What You Really Want To Say
      • KWYDIS: Know What Your Data Is Saying
      • KWYANTH: Know What Your Audience Needs To Hear
  •   Vier componenten van het verhaal

    o   Plot: hoe het verhaal zich ontvouwt

    o   protagonist: de hoofdpersoon

    o   Probleem: een moeilijk doel voor de hoofdpersoon om te bereiken

    o   Transformatie – het “so what”: hoe de protagonist  het resultaat verandert

·        Wanneer je je verhaal schetst

o   Test je ideeën

o   Bevestig dat je verhaalstructuur en datapunten in je verhaal communiceren

 

o   fail, adjust and fail again – tot en met iets werkt

·        Martini glasstructuur

 

o   Al vroeg een strak narratief pad volgen, en dat is de steel van het glas, en dan later openen voor vrije verkenning, het lichaam van het glas.

·        Herinneringen voor het vertellen van verhalen

o   Maak het verhalen bewust

o   Verbind het met het publiek

 

o   Begrijp de behoeften van het publiek 

·        Eye candy – hebben we het nodig? 

o   We moeten geen mooie grafieken kiezen omdat ze interessanter lijken dan een eenvoudige staafdiagram. We moeten ze kiezen als ze minstens even nauwkeurig, begrijpelijk en duidelijk zijn.

o   Doel van eye candy

§  Visueel fris houden van je data

§  Merk en onthoud belangrijke dingen

§  Waarschuwing voor de functionaliteit

 

o   Eye candy is niet onbelangrijk, zolang de aandachtsspanne blijft krimpen en het moeilijker wordt om de aandacht van je publiek te houden, zal eye candy steeds  belangrijker worden om iets te communiceren.

·        Als u gegevens herkenbaar wilt maken voor een publiek, kunt u uitleggen hoe dit van invloed is op hen. 

·        Tips voor visuele storytelling

o   Streef naar intuïtieve beelden

o   Leer uw publiek hoe ze uw gegevens moeten lezen

o   Wees attent met uw labels

 

o   Gebruik herhaalde visuele metaforen 

·        Hoe iets te presenteren

o   Vertel ze wat je ze gaat vertellen.

o   Vertel het ze dan.

 

o   Vertel ze dan wat je ze net verteld hebt.

·        Gegevens herkenbaar maken

o   gebruik begrijpelijke getallen

o   gebruik nummers die herkenbaar zijn

 

o   vertel de impact van de cijfers 

Ziezo, een korte samenvatting over data storytelling. Ik heb ook nog een klein voorbeeld van hoe dit er zou kunnen uitzien. In de onderstaande afbeelding zie het programma Kumu.io dit ik gebruik om data uit een Excel bestand te visualiseren. 

Hier zie je een visualisatie van de relatie tussen verschillende dieren. Zoals je kan zien zal het dier met Label 18 de sterkste relatie hebben tegenover de andere dieren. Dit is nog maar een simpel voorbeeld want met Kumu.io kan je complexe data simpel vertonen door goed onderscheidt te maken tussen de verschillende factoren zoals Degree, Size, Betweenness, etc.

Hopelijk heb je er iets van opgestoken.

 

Tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *